TSK Oekraïne, Neede

Locatie coördinator: | Mevrouw K. Rosendahl |
Adres: | Julianastraat 12 |
Postcode/Plaats: | 7161 CR Neede |
Telefoonnummer: | 06-13199221 |
E-mail: | k.rosendahl@oponoa.nl |
Sinds juni 2022 krijgen leerlingen uit Oekraïne, woonachtig in de gemeente Berkelland of de gemeente Haaksbergen, onderwijs op TSK Neede. Wij zijn gevestigd in het voormalige schoolgebouw van Het Assink lyceum. Wij geven leerlingen les in de leeftijd van 6 t/m 12/13 jaar in drie groepen. Een onderbouw, bovenbouw en een instroomgroep.
In het schoolgebouw zijn ook een ISK, de muziekschool en de van Gellicumzaal gevestigd. Hoe de dag in de klas start, is afhankelijk van de groep. Zo beginnen onze jongste leerlingen met een keuzewerkje via het keuzebord en de oudere leerlingen starten de dag met het werken aan de weektaak. Daarna, wanneer alle leerlingen zijn aangekomen op school, is in iedere klas de dagopening en staat het spreken van de Nederlandse taal centraal. Verschillende oefeningen die het spreken van de Nederlandse taal stimuleren komen aan de orde, vaak passend bij een thema waarin gewerkt wordt. Vervolgens is er in ieder klas aandacht voor het leren van de Nederlandse taal; schrijven, luisteren, spreken en lezen. We werken in verschillende thema’s en stemmen ons onderwijs de niveaugroepen in de klas.
Naast de reguliere uitleg is er ruimte voor extra instructie of extra uitdaging. Ditzelfde geldt voor rekenen. In onze groepen zitten veel verschillen in rekenontwikkeling, omdat de leeftijdsspreiding in de klassen aanwezig is. Iedere leerling rekent dan ook op zijn eigen niveau en krijgt instructies in kleine of in grotere groepen passend bij de eigen ontwikkeling. Het eten en pauzeren doen we samen op school. We spelen buiten of wandelen naar de speeltuin om de hoek om te spelen en te pauzeren. Gedurende de middagen is er aandacht voor sport en bewegen, muziek, creatief en wereldoriëntatie.
Daarnaast gaan we ook geregeld op pad om samen met leerlingen van scholen in de buurt te spelen en te leren. Bij ons op school komen we tegemoet aan de verschillen tussen de leerlingen en vinden wij het erg belangrijk dat leerlingen zich prettig en veilig voelen. We hebben dan ook veel oog en aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.