Oekraïense kinderen welkom op de school De Marke in Neede
Dagblad Tubantia - Peter Zandee 31-01-24
De Oekraïense kinderen van 6 tot en met 12 jaar van de taalschakelklas aan de Julianastraat in Neede verhuizen. Na de voorjaarsvakantie gaan ze naar de openbare basisschool De Marke aan de Bosstraat. Want: „Samen in een schoolgebouw met leeftijdgenoten is zoveel leuker.”
„Het is vooral het leeftijdsverschil dat een rol speelt bij de veiligheidsbeleving bij zowel kinderen als personeel”, zegt directeur Co van Schaik van de scholenstichting OPONOA (Openbaar Primair Onderwijs Noord-Oost Achterhoek). Van Schaik: „Op de internationale schakelklas heb je te maken met leerlingen vanaf 12 jaar. De leeftijd loopt door naar 16-, 17- en af en toe 18-jarigen. Jongvolwassenen.
Bij onze kinderen begint het vanaf 6 jaar. Geen ideale combinatie. Niet qua leeftijd en beleving en niet door het uit balans zijn van de aantallen. Je gunt een kind een fijne school in de buurt. Die is er door te verhuizen naar De Marke.”
Na het uitbreken van de oorlog
Het vroegere gebouw van het Assink lyceum aan de Julianastraat was sinds juni 2022 de gezamenlijke locatie van de internationale schakelklas (ISK) van Portuur (Assink lyceum/Staring College) en de taalschakelklas voor Oekraïners (TSK-O) van Oponoa.
Bij beide onderwijstypes ging het op deze locatie in eerste instantie om Oekraïense leerlingen die na het uitbreken van de oorlog in hun land in Nederland terechtkwamen. Inmiddels wordt de ISK-school ook bezocht door jongeren uit andere landen.
Een tijdelijke locatie
De locatie Julianastraat was sowieso tijdelijk, want op termijn is dit de nieuwe plek voor de huidige Kardinaal Alfrinkschool en OBS De Marke. „Nieuwbouw of verbouw, dat is nog niet duidelijk”, zegt Van Schaik. „De Marke zal in elk geval dit én het volgende schooljaar zitten waar we nu zitten, aan de Bosstraat.”
De Oekraïense kinderen van de TSK-O zijn daar na de voorjaarsvakantie welkom. In het verleden maakten leerlingen van beide scholen (De Marke en TSK-O) al kort kennis met elkaar. Na informatieve sessies met het team en de medezeggenschapsraad zijn deze week de ouders geïnformeerd.
Van Schaik: „We hebben inmiddels een positieve ervaring met een gecombineerde huisvesting van TSK en regulier basisonderwijs op één school: de openbare basisschool De Voshaar in Haarlo. Die ervaring met gecombineerde huisvesting willen we in Neede graag ook vormgeven. Voor het onderwijs op De Marke heeft dit verder geen gevolgen. De taalschakelklassen zullen met eigen personeel en materialen in het gebouw het onderwijs aan de leerlingen verzorgen.”
Ervaring in Haarlo
Desgevraagd laten leerkrachten op De Voshaar in Haarlo zien hoe het er op die school aan toe gaat. „We begonnen hier in november 2021”, zegt Sandra van Zutphen van De Voshaar. „Op dat moment werd de gezamenlijke TSK-locatie van Lochem samen met Berkelland te klein, of eigenlijk de groep te groot. Toen begonnen we hier met zeven kinderen.”
Van Schaik over de keus voor Haarlo: „Als je naar Berkelland op de kaart kijkt, dan ligt Haarlo centraal.”
Elkaar helpen met lezen
Van Zutphen wijst naar het lokaal waar TSK-leerlingen net diverse reguliere kinderen van De Voshaar op bezoek hebben en zegt: „Wat daar gebeurt heet met een duur woord tutor-lezen. Nederlandse leerlingen helpen bij het lezen.”
Een TSK-leerling struikelt bij het lezen van een korte zin over het woord ‘ging’. Wat is dat nou weer? Zijn Nederlandse maatje zegt: „Als hij het nu doet, dan zeg je: Hij gaat. Maar dit was gisteren, niet nu. Dan wordt het: Hij ging.”
Samen taalregeltjes leren
Van Zutphen: „Kijk, dat is nou typisch iets waar je als Nederlandse kinderen onder elkaar nooit bij stilstaat. Tegenwoordige tijd en het verschil met verleden tijd. Een mooi voorbeeld van samen leren, waarbij een tutor zelfvertrouwen krijgt door het helpen en het uitleggen en de andere leerling iets nieuws van de Nederlandse taal leert.”
„Met de TSK-leerlingen beginnen we eenvoudig. We zeggen: We gaan naar buiten. Pak je eten. Korte zinnen. Als je als Nederlands kind een TSK-leerling helpt, dan leer je daar zelf ook van.”
Stam met te of de?
„We hadden laatst iets over hoe je schrijft: hij dartte. Verleden tijd. Ook Nederlandse kinderen moeten leren of je achter de stam te krijgt of de. Als je samen die regeltjes leert, dan doe je het voortaan goed. Je ziet dat aan beide kanten het niveau stijgt. Een win-winsituatie. Die symbiose van de TSK-klas en de andere groepen was een puzzel, maar pakt geweldig uit.”
Locatiecoördinator Marjan Wolterink vult aan: „Natuurlijk moet je goed op elkaar ingespeeld raken. Zorg dat je continuïteit hebt in het personeel, dat is belangrijk. We dragen dit samen als collega’s.” Van Zutphen: „Maar ouders dragen deze samenwerking ook een warm hart toe. Een tevredenheidsonderzoek leverde fijne reacties op. Het is fantastisch als iedereen met plezier naar school gaat.”
Op 15 februari ontmoeten de leerlingen van de TSK en de leerlingen van De Marke elkaar. Zo weten beide groepen dat zij na de voorjaarsvakantie elkaar tegenkomen in het gebouw van De Marke.